Backpacken in Nieuw Zeeland en Australie

Australia!

G'day people!!

De afgelopen 4 weken waren geweldig! Ik ben mijn Australië avontuur begonnen in Melbourne om vanuit daar via de oostkust omhoog te reizen.

Nadat ik op 28 augustus met pijn in het hart het prachtige Nieuw Zeeland had verlaten kwam ik om 00:00 aan in mijn hostel. Niet echt de beste tijd op een vrijdagavond in het centrum van Melbourne! Wat een drukte! Vergeleken met Nieuw Zeeland is het hier natuurlijk enorm druk. En om eerlijk te zijn mis ik Nieuw-Zeeland toch wel een beetje!

Melbourne is overigens een super toffe stad. In Melbourne heb ik de prachtige Botanic Gardens bezocht en ben ik naar de Shrine of Remembrance geweest. Dit is een oorlogs monument met een super interessant museum in de kelder. Ook heb ik de Eureka Skydeck 88 bezocht. De is het hoogste gebouw in Melbourne en vanaf hier had ik uiteraard een pracjtig uitzicht over de stad. Verder ben ik aangesloten bij een gratis tour door de stad en de gids liet ons alle hoogtpunten van de stad zien, waaronder een aantal straten met super toffe streetart. Ook heb ik de Melbourne Cricket Ground bezocht. Dit is het grootste stadion in Australië met een capaciteit van meer dan 100.000 mensen. Het heet de Cricket Ground, maar het wordt voornamelijk gebruikt voor Australian Football, ook wel Footy genoemd. Dit is een mix tussen voetbal en rugby, maar dan heel anders. Ik heb een wedstrijd bezocht in de MCG en aan het begin is het heel lastig om te volgen, maar na een tijdje zat ik er helemaal in! Voordeel van de sport is dat er altijd spektakel is en dat er altijd wordt gescoord. Waar voetbal nog wel eens in een saaie 0-0 kan eindigen, is dat bij Australian Football onmogelijk. De wedstrijd die ik bezocht heb, tussen Collingwood en Essendon, eindigds in 92-95.

Verder ben ik nog een dag naar St. Kilda geweest. Dit is een een buitenwijk met een strand en om een of andere manier super beroemd. Iedereen die ik vroeg waar ik heen moest gaan in Melbourne noemde St. Kilda. Waarschijnlijk is het super om daar naar toe te gaan in de zomer, om de drukke stad te ontvluchten, maar toen ik er was was er weinig te beleven.

Ik ben een week in Melbourne gebleven en ben vervolgens naar mijn Helpx host gegaan. Helpx is bijna hetzelfde als WWOOF'en (wat ik in Nieuw Zeeland heb gedaan), maar bij Helpx kun je ook aan het werk op normale boerderijen (dus niet per se organisch) of bij mensen thuis. Ik ben 1,5 week bij The Adsum Farmhouse van Edward en Fiona en hun twee dochters van 4 en 6 geweest. Edward's moeder is Nederlands, maar het enige Nederlandse woord dat hij kende was godverdomme. Overdag werkte ik 6 uur samen met Edward en elke keer als er iets fout ging begon hij godverdomme te schreeuwen! Na het werk was mijn taak om de kids een beetje bezig te houden tot ze naar bed moesten. Ik heb hier een hele fijne tijd gehad en Fiona en Edaard hebbsn super goed voor mij gezorgd! Het eten was echt geweldig en het was weer heel erg wennen om zelf mijn eigen prakkie weer te moeten koken.

Hierna ben ik weer terug gegaan naar Melbourne om twee tours te doen. De eerste tour was de Great Ocean Road. En dit was echt geweldig! Het weer zat niet helemaal mee, maar de kust echt spectaculair! Hoogtepunt vond ik de The 12 Apostles, waar er helaas nog maar 8 van overeind staan (zie de foto's).

De volgende dag ben ik met de Phillip Island tour meegegaan en toevallig had ik dezelfde gids als tijdens de Great Ocean Road! Onderweg naar Phillip Island begonnen we begonnen we met een bezoek aan Maru Wildlifepark, waar ik Kangaroos, Wallabies, Koalas en andere dieren gezien en gevoerd heb! Vervolgens zijn we naar Cape Woolamai gereden, wat op zich wel een mooi strand was. Daarna zijn we doorgereden nasr The Nobbies. Dit zijn een aantal rotsen in zee. Mooi, maar niet heel spectaculair... Ik ga toch alles vergelijken met Nieuw Zeeland... Daarna zijn we naar de wereldberoemde Penguin Parade gegaan. Hier mochten we helaas geen foto's van maken, omdat de ogen van de penguins herl gevoelig zijn. Tijdens de Penguin Parade komen honderden penguins aan op de kust na een dag jagen op open zee, om de weg naar hun nest weer te vinden. Ze komen niet allemaal te gelijk uit het water, maar in groepen van 10-15 penguins. Ik heb echt honderden penguins gezien en onze gids vertelde dat er de vorige avond meer dan 1100 penguins waren gespot. Ja, ze worden iedere dag met de hand geteld...

De volgende dag heb ik de bus gepakt naar de hoodstad van Australië, Canberra. En wat een saaie stad is dit! Er was bijna niemand op straat en het is ook geen mooie stad ofzo. Ik heb hier Mount Ainslie 'beklommen' en had hier een mooi uitzicht, maar dat was het ook eigenlijk wel. Canberra is de hoofdstad van Australië geworden omdat Melbourne en Sydney het elkaar niet gunde. Dus moest er een stad gebouwd worden tussen deze twee grote steden.

Na twee saaie dagen heb ik de bus naar Sydney gepakt! En Sydney is zoveel beter dan Canberra! Natuurlijk ben ik gelijk richting The Opera House en de Harbourbridge gegaan! Verder heb ik de Art Gallery en dd Botanic Gardens bezocht en heb ik ook hier de gratis citytour gedaan. Gisteren ben ik naar The BlueMountains geweest en dit was super mooi! Hier heb ik een wandeling van 2,5 gedaan langs een klif, naar beneden via The Giant Stairway langs The Three Sisters, die ik helaas ook weer omhoog moest! Wel heel mooi trouwens!

Op dit moment ben ik nog in Sydney en ik ga maandag naar mijn volgende Helpx host. Hier hoop ik zo'n 4 weken te kunnen blijven om wat geld te besparen en vervolgens naar Byron Bay, Gold Coast en Brisbane te kunnen reizen. Nog maar twee maanden en dan kom ik, helaas, alweer nasr huis!

Jelle

Reacties

Reacties

Yvon

Mooi verhaal weer Jelle. Even omschakelen voor je maar je pakt alles aan om hier ook een mooie tijd van te maken.
Geniet nog van de laatste weken!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active