Backpacken in Nieuw Zeeland en Australie

Wellington en Napier

Kia Ora!

Mijn vorige verhaal schreef ik in Napier en inmiddels ben ik weer terug in Napier. Tussendoor zijn we 5 dagen naar Wellington geweest en het plan was om na Wellington naar het Zuidereiland te gaan. Die plannen zijn iets gewijzigd.

Maar eerst Wellington. Wellington is een paar jaar geleden uitgeroepen tot 'Coolest small Capital in the World' en Wellington is inderdaad een super stad. Het was wel even wennen, om na 3 weken in kleine hostels te hebben geslapen en heel veel natuur om je heen te hebben, ineens weer in de 'bewoonde wereld' te zijn. In Wellington hebben we de cable cars bezocht (zie foto's). De cable cars brachten ons naar de top van een heuvel waar we een prachtig uitzicht over de stad hadden. Ook hebben we hier de botanische tuin bezocht. De volgende dag hebben we de nationale bibliotheek bezocht en zijn we op zoek gegan naar werk. Later die dag hebben we een museum bezocht over de geschiedenis van de stad Wellington. De volgende dag zijn we naar het Nationale Museum van Nieuw Zeeland geweest: Te Papa. Dit is een enorm museum waar de geschiedenis van Nieuw Zeeland te vinden is, waaronder de Maori cultuur. Dit museum was zo groot en interessant dat we hier de hele dag gebleven zijn. De volgende dag hebben we met een Nederlandse gids Mount Victoria (heuvel) beklommen. In het bos van Mount Victoria zijn een scenes van Lord of the Rings opgenomen. Op de top van Mount Victoria hadden we, weer, een prachtig uitzicht over de stad. De volgende dag zouden we met de ferry naar Picton varen en werk gaan zoeken op het Zuidereiland. We kregen echter het advies alleen naar het Zuidereiland te gaan als we er zeker van zouden zijn dat we werk hadden. Aangezien we hier niet zeker van waren hebben we besloten om terug te gaan naar Napier. In de omgevig zijn enorm veel appel- en kiwi-boomgaarden. We dachten dat het hier makkelijker was om aan werk te komen, maar dat viel vies tegen. We hebben uiteindelijk twee weken gewacht en gesolliciteerd voordat we een baantje kregen.

In die twee weken hebben we wel veel van de omgeving gezien. We zijn meerdere keren naar het strand geweest en hebben de hoogste berg in de omgeving beklommen, Te Mata Peak (399 meter). Ook zijn we naar Cape Kidnappers geweest. Dit is een wandeling over het strand die afhankelijk is van de getijden. Bij vloed is het onmogelijk om de wandeling te doen omdat het water tot aan de klif komt en het strand overspoeld. De wandeling eindigt bij Cape Kidnappers waar een enorme kolonie Jan-van-Genten broedt op hun nesten. Voor mij was dit tot nu toe een van de mooiste plekjes van Nieuw Zeeland.

Inmiddels zijn we aan het werk in een appel-boomgaard en mogen we onszelf dus apple-pickers noemen. Het gaat echter nog niet geheel naar wens. De appels zijn dit jaar heel laat rijp en daarom is het iedere dag de vraag of we aan het werk kunnen. We hebben tot nu toe nog maar 4 dagen gewerkt terwijl we verwacht hadden 6 dagen per week te kunnen werken. Verder worden we per kist geplukte appels betaald en moeten we minimaal 4 kisten per dag plukken. Doordat de appels nog niet rijp zijn is dit echter onmogelijk. We kunnen op dit moment maar 1 kist per dag plukken, maar gelukkig krijgen we tot minimum loon gecompenseerd. Hopelijk kunnen we vanaf donderdag elke dag aan het werk en eindelijk wat geld verdienen!

Jelle

Sigrid

Hee Jelle,

Echt super gaaf om dit te lezen. Ennehh.. waren die Jan-van-Genten nu wel interessant (ons uitstapje naar Artis in de vierde ;)) Echt super gaaf om dit te lezen :)

Groetjes Sigrid

Gertruud

Hoi Jelle
Leuk weer een nieuw verhaal. Ik hoop dat het gaat lukken met werken mar dat zal vast wel.

jan en adeline

Super jelle. Leuk dat je weer even een verhaaltje schrijft. Je ziet daar heel wat. Ach werken is maar bijzaak. Hahaha. Maar weer heel veel plezier.