Backpacken in Nieuw Zeeland en Australie

Auckland, familiebezoek en WWOOF'en

Kia Ora!

Al weer twee weken in Nieuw Zeeland en ik heb me nog geen moment verveeld!

Milan en ik zijn in totaal een week in Auckland gebleven en hebben de stad nog verder verkend. Omdat we beide wel een beetje klaar waren met de drukke binnenstad (ons hostel lag in de drukste winkelstraat van Auckland) hebben we de rust opgezocht op een schiereilandje net buien de stad, Devonport. Hier hebben we Mount Victoria beklommen. Vanaf de heuvel, (je kan het geen berg noemen) heb je een prachtig uitzicht op de stad en de kust (zie foto's).

Verder zijn we nog naar het stadion van Auckland geweest, Eden Park. Dit stadion is met een capaciteit van 46.000 stoelen een van de grootste van Nieuw Zeeland. Ook zijn we in Auckland in de 328 meter hoge Sky Tower geweest, het hoogste gebouw van het zuidelijk halfrond. Wij konden maar tot 220 meter komen, maar dit was op zich hoog genoeg..! Ook hier hadden we weer prachtig uitzicht over de stad.

In Auckland hebben we twee Duitse jongens ontmoet en hiermee hebben we het nachtleven van Auckland verkend. Dit was zo gezellig dat we in januari misschien met deze jongens verder gaan reizen. De laatste twee dagen in Auckland zijn we vooral op zoek geweest naar een WWOOF plaats. WWOOF betekent 'Willing Workers On Organic Farms'. WWOOF'ers, zoals wij ons inmiddels mogen noemen, werken op boerderijen en bij mensen thuis en krijgen in ruil hiervoor een slaapplek en eten. We hebben een plaats gevonden en we zijn maandag begonnen bij Colin en Maureen in Paengaroa.

Voordat we zijn gaan WWOOF'en hebben Milan en ik ook nog familie bezocht! Zaterdag zijn we naar Ruud en Annelies van Dam gegaan. Annelies is een nicht van mijn vader en mijn opa en oma. Bij Ruud en Annelies hebben twee super gezellige dagen gehad. Ze hebben een prachtig huis in het kleine dorpje Taupiri. Diezefde zaterdag hebben Milan en ik Mount Taupiri beklommen. Dit was nog een hele uitdaging aangezien het pad vrij glad was en we echt door de bush omhoog moesten. Maar we hebben de top bereikt en hadden ook hier weer prachtig uitzicht over de omgeving. Na een duik in het zwembad, een heerlijk diner een gezellige avond en een nacht in een goed bed zijn we met de bus richting Rotorua vertrokken. Ruud en Annelies, nogmaals super bedankt dat we een nachtje bij jullie mochten blijven! Wij vonden het heel leuk om jullie te ontmoeten!

Zondagmiddag kwamen we na een busrit van 2 uur aan in Rotorua. De volgende ochtend hebben we een wandeling door de stad gemaakt en hebben we de geothermische waterbronnen en modderpoelen gezien en geroken. Het stonk in Rotorua namelijk verschrikkelijk naar rotte eieren. Rotorua was leuk, maar we konden maar 1 nacht blijven aangezien we richting ons WWOOF adres moesten. We komen zeker terug in Rotorua, ondanks de stank, want er is heel veel leuks te doen in de omgeving.

Maandag zijn we verder gereisd met de bus naar Paengaroa. Hier zijn we opgehaald door Maureen. Colin en Maureen zijn twee gepensioneerde kiwi's die nu vooral heel druk zijn op hun eigen boerderij. Ze hebben een groot stuk land met schapen, kippen, eenden, veel fruit- en notenbomen, een kater genaamd Kuli en Jad de 6 maanden oude puppy. Verder hebben ze een groot stuk bush met aan de grens een prachtig heldere rivier. Op de boerderij hebben wij verschillende klusjes gedaan zoals hazelnootbomen snoeien, onkruid wieden, bospaden vrijmaken en de hond bezig houden. Omdat Colin en Maureen mijn naam te moeilijk vinden om uit te spreken noemen ze mij hier Jay..! Het is even wennen, maar voor de kiwi's een stuk makkelijker! We blijven tot dinsdag op de boerderij en hopen dan een nieuw WWOOF adres te hebben gevonden.

Milan en ik zijn blij dat we na een week uit de miljoenenstad Auckland zijn vertrokken en nu het echte Nieuw Zeeland kunnen ontdekken. Zoals jullie kunnen lezen verveel ik mij absoluut niet en heb ik het hier super naar mijn zin!

Jelle

John Dekker

Het grote avontuur is nu echt begonnen. Heel veel succes Jelle

Yvon Baltus

Bedankt voor je leuke reisverslag, je kunt merken dat je het erg naar je zin hebt. De foto`s laten inderdaad een prachtige omgeving zien. geniet ervan (maar dat doe je) en vanaf hier alvast een lekkere warme kerst!
Groetjes van ons allen.

Pieter en Edith

Super leuk om te lezen dat jij het zo naar e zin hebt Jay. Mooie verhalen en prachtige foto's. Het gaat je goed met groetjes uit 't Zand.

harry en ingvild

hoi jay
prachtige foto's en een mooi verhaal weer .
ga zo door

Hans en Thea*

Jelle* Wat beleven jullie veel! Een prachtige natuur en aardige mensen. En ook nog werk! Fijn, dat je zo geniet*

Gertruud en Rob

Hoi Jelle, hoorde gister van de aardbeving. Je maakt wat mee zo, maar dat was natuurlijk ook de bedoeling! Veel plezier nog. Jullie hebben al veel gedaan zeg!

Fam. van Berlo

Hallo Jelle

In Nieuw-Zeeland is het nu net nieuwjaar geworden en daarom willen wij, de ouders van Milan, jou, je vader, moeder en zusje een heel gezond, gelukkig en voorspoedig 2015 wensen. Wij hopen dat je het naar je zin hebt en zijn heel blij dat het zo goed klikt met Milan.

Mari, Scarlett en Bente van Berlo